Het uitzendbureau is geen alternatief voor zzp
duda-wsm • 11 december 2024

Het uitzendbureau is geen alternatief voor zzp

De archaïsche werkopvattingen van de polder maken dat er nu een wet bestaat die bepaalt dat je óf in loondienst bent (eventueel als uitzendkracht) óf een bedrijf hebt met personeel. Dit ongeacht je werkzaamheden en vergoeding. Andere vormen van professionele deelname aan de markt zijn complex geworden doordat zzp-erschap in veel gevallen niet meer is toegestaan.

‘Schijnzzp’er’ is een nieuwe, lelijke term voor het aanbieden van een keurige dienst
die vóór de invoering van de wet DBA niet alleen was toegestaan, maar zelfs van overheidswege werd gestimuleerd via UWV (ga toch zzp-en, in loondienst lukt je niet meer) en fiscale regelingen als de startersaftrek. Daarbij wordt professionele en ondernemerszelfstandigheid door hashtag

#DBA nogal ingeperkt.

Honderdduizenden zzp'ers hebben interimwerk als (deel van hun) verdienmodel. Zij zijn een onmisbare schil in de arbeidsmarkt.
Hoezo, tijdelijk werk kan toch worden gedaan door uitzendkrachten?
Nee. Want:

  • Interimwerk is grillig; je hebt een kleine snipper werk hier, een wat grotere
    snipper werk daar, er vallen gaten tussen opdrachten, je werkt in diverse
    branches…. Daar kan het UWV, als streng gereglementeerd en traag opvangnet, niks mee. Dat kan je alleen opvangen als zzp'er vanuit een buffer.
  • Het UWV kort de uitkeringsgerechtigde die een maand een kleine klus heeft gehad permanent, ook voor de maanden erna.
  • Uitzendwerk betaalt minder dan het zzp-erschap, je flexibiliteit en zelfstandigheid nemen hoe dan ook af.
  • Interimwerk via detacheerders betaalt ook slechter; het strijkstok-principe. Als
    werkende krijg je minder, er gaat geld naar een tussenpersoon.
  • Zoals gezegd levert dit niet snel WW-recht op, te meer daar een freelancer niet aaneengesloten werkt. Freelancen betekent: gaten in je werktijd. (En enorme hausses, dat ook). Er ontstaat dus meer onzekerheid bij afhankelijkheid van uitzendwerk. (NB: 80% van de zzp-ers heeft hiervoor een prima buffer).

    Kortom: het schrappen van honderdduizenden zzp-kansen benadeelt ondernemende professionals en de economie op een niet te overziene manier.

    Het aan de DBA onderliggende verlangen naar de ontvangst van een grotere stroom WW-premies had beter en eenvoudiger kunnen worden opgevangen door een deel van de inkomensbelasting (37,5 tot 49,5%) die zzp'ers over hun inkomsten betalen, hiervoor te reserveren.
door info 3 juni 2025
De val van het kabinet op 3 juni 2025 heeft ongetwijfeld belangrijke gevolgen voor de Wet DBA , de opvolgende wetgeving ( VBAR ) én de handhavingsplannen. Dit is te verwachten: 1. Verdere h andhaving (voorlopig) op pauze De geplande verdere intensivering van handhaving vanaf 1 januari 2025 (zoals aangekondigd door demissionair minister Van Gennip) stond al onder druk, maar is nu feitelijk on hold . Een nieuw kabinet zal eerst zelf richting moeten bepalen voordat de Belastingdienst of de Inspectie SZW handhavend op gaat treden. Verwachting: Beperkte handhaving zoals nu het geval is – alleen bij duidelijke kwaadwillendheid of flagrante schijnzelfstandigheid. 2. VBAR komt niet door de Kamer (voorlopig) Het wetsvoorstel VBAR (Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties) is nog niet behandeld door de Tweede Kamer. Door de kabinetsval wordt behandeling opnieuw uitgesteld — en waarschijnlijk niet meer in deze vorm voortgezet . VVD, NSC en BBB hebben in debatten en hun verkiezingsprogramma’s kritiek geuit op de inbeddingstoets en de vergaande gevolgen van VBAR voor “gewone” zelfstandigen. PVV en BBB zijn uitgesproken vóór meer ruimte voor zelfstandigheid. Verwachting: Het wetsvoorstel VBAR sneuvelt , of wordt grondig herschreven onder een nieuw kabinet. 3. Nieuwe koers op zzp-beleid waarschijnlijk soepeler Als het kabinet-Schoof alsnog geformeerd wordt, is te verwachten dat: De nadruk verschuift van handhaving naar keuzevrijheid voor zelfstandig ondernemerschap . Minder focus komt te liggen op strenge toetsing van de arbeidsrelatie, en meer op transparante afspraken en administratieve vereenvoudiging. Er mogelijk een nieuw traject start om de positie van zelfstandig ondernemers wettelijk te verankeren , zónder dat alle vormen van inbedding verboden worden. Kortom, meer richting een Zelfstandigenwet zoals die inmiddels is voorgesteld. Verwachting: Een meer pragmatische aanpak , met aandacht voor bescherming onderin de markt, maar ruimte bovenin. 4. Tijd van onzekerheid voor opdrachtgevers en zzp’ers Totdat er duidelijkheid is over een regeerakkoord én nieuwe wetgeving: Blijft de praktijk juridisch grijs . Is het verstandig om als opdrachtgever met modelovereenkomsten of transparante opdrachten te werken. Wordt beleidsmatige duidelijkheid pas na de zomer van 2025 verwacht. De val van het kabinet op 3 juni 2025 vertraagt de invoering en handhaving van de Wet DBA-opvolgers. Totdat er een nieuw kabinet is met een andere koers, blijft de handhaving op afstand en is het wetsvoorstel VBAR vrijwel kansloos. Een soepeler en praktischer zzp-beleid ligt nu voor de hand — maar tot die tijd blijft onzekerheid troef. OPROEP! Geef jouw input mee voor de volgende bewindspersoon, in de vorm van een bezwaar tegen het huidige beleid bij de Nationale ombudsman en de ACM. Danielle van Wieringen
door Comité ZZP 28 mei 2025
Zzp'en is een recht, geen maas in de wet
door Comité ZZP 24 december 2024
Alleen gedwongen zelfstandigheid is een probleem
door Comité ZZP 23 december 2024
De voortdurende aantasting van de rechtspositie van zzp’ers is een obstakel voor ondernemerschap én sociale zekerheid.
door Comité ZZP 12 december 2024
Het oorverdovende stilzwijgen van werkgeversorganisaties over de wet DBA.
door Comité ZZP 12 december 2024
En nu..?
door duda-wsm 11 december 2024
Comité ZZP heeft vandaag een position paper naar de Tweede Kamer gestuurd om aandacht te vragen voor de negatieve gevolgen van de aangekondigde handhaving van de Wet DBA. De wet, die bedoeld is om schijnzelfstandigheid tegen te gaan, leidt tot onzekerheid, vaak tot hogere kosten voor werkgevers en bedreigt het voortbestaan van de 1,6 miljoen zelfstandige professionals in Nederland.
door duda-wsm 11 december 2024
"De regeling heeft ons huishouden flink geraakt. Ook andere collega’s zien de opdrachten per direct droog lopen."